Prepravný poriadok
CESTNEJ NÁKLADNEJ DOPRAVY
Článok 1
Základné ustanovenia
1. Účelom vydania tohto prepravného poriadku je popis rozsahu
činností pri zabezpečovaní prepravnej činnosti spoločnosti a stanovenie
právomocí a zodpovedností pri preprave vecí cestným nákladným vozidlom medzi
dopravcom, právnickými osobami, fyzickými osobami podnikateľmi alebo fyzickými
osobami zúčastnenými na preprave, stanovenie podmienok na uzavretie zmluvy o
preprave veci podľa § 610 a nasl. Obchodného
zákonníka a jej obsahu. Neupravuje ceny a cenové podmienky. Podľa tohto
prepravného poriadku dopravca vykonáva vnútroštátnu a medzinárodnú nákladnú
cestnú dopravu vozových a kusových zásielok, paletovaného
tovaru, sypkých materiálov a ostatných materiálov, ktoré nie sú vylúčené z
prepravy podľa ďalších ustanovení. Prepravný poriadok neplatí pre prepravu
živých zvierat, skaziteľných potravín, nebezpečných
vecí, nebezpečných odpadov, tekutých materiálov pre cestnú dopravu vykonávanú v
rámci kombinovanej dopravy.
2. Dopravcom je firma Peter Belej v zmysle § 4 Zákona č.
56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov.
3. Prepravou podľa tohto prepravného poriadku je premiestnenie
vecí, nákladov, priemyselných tovarov a iných požadovaných druhov tovarov vo
vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave.
4.
Prepravnou povinnosťou
dopravcu je povinnosť vykonať prepravu, ak sú splnené podmienky podľa tohto
prepravného poriadku a umožňujú to prepravné podmienky, najmä technický stav,
vyťažiteľnosť vozidla, spôsobilosť vodiča a nebránia tomu príčiny, ktoré
nemožno odvrátiť.
Článok 2
Rozsah, charakter a druhy prepráv cestnej nákladnej dopravy
1. Dopravca vykonáva
vnútroštátnu a medzinárodnú cestnú nákladnú dopravu.
2. Charakter vykonávanej
nákladnej dopravy:
a) celovozové zásielky
b)
kusové zásielky
3. Za celovozovú
zásielku sa považuje zásielka prepravená jednému odosielateľovi jednou jazdou
vozidla, ak bola využitá užitočná hmotnosť vozidla alebo bez ohľadu na hmotnosť
nákladu, maximálne však do povolenej celkovej hmotnosti vozidla ,ak:
a) je
ňou využitá ložná plocha vozidla
b) sa
preprava koná osobitnou jazdou vozidla podľa dohody s odosielateľom zásielky
alebo preto, že to vyžaduje povaha zásielky ,prípadne vykonanie prepravy v
požadovanej lehote.
c) ak
sa zásielka nakladá alebo vykladá na dvoch alebo viacerých miestach.
O jednu jazdu vozidla ide aj
vtedy , ak dopravca z prevádzkových dôvodov preložil zásielku na iné vozidlo.
Zásielky, na ktoré sa nevzťahujú
ustanovenia bodov b) a c) sa považujú za kusové.
4. Druhy prepráv podľa
technickej základne, najmä vozového parku:
a)
preprava sypkých substrátov (štrk, uhlie, piesok, kamenivo a pod.),
b)
preprava dreva,
c)
preprava iných druhov tovaru na základe objednávok prepravcu.
Článok 3
Vymedzenie podmienok na uzavretie zmluvy o preprave nákladu
1. Prepravca si u dopravcu
prepravu objednáva. Objednávku môže uplatniť písomne, e- mailom alebo
telefonicky. Telefonickú objednávku je potrebné potvrdiť písomne. Objednávka –
zmluva o preprave vecí sa nepoužíva v prípadoch, ak má dopravca so zákazníkom
uzatvorenú rámcovú zmluvu o preprave vecí alebo ak to zákazník vylúčil z dôvodu
používania jeho vlastného objednávkového systému.
2. Objednávka prepravy musí
obsahovať všetky údaje potrebné na vykonanie a vyúčtovanie prepravy, aby mohla
po prijatí plniť funkciu zmluvy o preprave vecí, najmä
a)
označenie strán (prepravca a dopravca), presné adresy, telefón príp. e-mail,
b)
opis zásielky (množstvo, hmotnosť, rozmery, poloha, uloženie, druh, obsah a
obal), spôsob nakládky a vykládky,
c)
určenie času (čas nakládky, čas vykládky), miesto odoslania, miesto určenia,
príp. aj žiadanú trasu dopravnej cesty,
d)
odplatu za vykonanú prepravu.
3. K uzavretiu zmluvy o preprave
dochádza okamžikom potvrdenia objednávky prepravcu dopravcom. Objednávka je
záväzná pre prepravcu, aj keď je dohodnutá telefonicky a potvrdená dopravcom
telefonicky. V prípade zrušenia objednávky zo strany prepravcu po pristavení
vozidla na nakládku má dopravca nárok na náhradu vzniknutej škody a ušlého
zisku. Náhrada škody sa vypočíta ako počet vykázaných km od výjazdu vozidla zo
stanovišťa po miesto nakládky a spať vynásobený sadzbou za 1 km podľa cenníka
platného ku dňu prepravy.
4. Zmluvou o preprave veci sa
dopravca zaväzuje objednávateľovi, že vykoná prepravu za dohodnutých podmienok
a za podmienok ustanovených týmto poriadkom. Odosielateľ sa dopravcovi
zaväzuje, že splní dohodnuté a prepravným poriadkom ustanovené podmienky a že
zaplatí prepravné.
5. Vykonaním prepravy a
ostatných úkonov až do miesta určenia uskutočnených na splnenie zmluvy o
preprave veci dopravcovi prislúcha prepravné. Výška prepravného a doba
splatnosti sa dohodne záznamom v potvrdenej objednávke, t.j. zmluve o preprave
veci. Obdobne sa dohodne aj forma úhrady. Okrem prepravného dopravca počíta
hotové výdavky potrebné na uskutočnenie prepravy zásielky až do miesta určenia
alebo vynaložené z príkazu alebo v záujme odosielateľa alebo ním poverenej
osoby.
V prípade omeškania úhrad podľa
dohodnutej splatnosti zmluvných strán platí povinná strana úroky z omeškania vo
výške 0, 025% z dlžnej sumy za každý deň omeškania.
6. Odosielateľ zásielky a
dopravca sa môžu dohodnúť, či prepravné vyplatí odosielateľ zásielky celkom
alebo čiastočne, alebo či prepravné uhradí prijímateľ zásielky.
Ak prepravné má uhradiť
prijímateľ zásielky, ale úhradu odmietne, je povinný zaplatiť prepravné
odosielateľ zásielky. V takom prípade môže odovzdať zásielku prijímateľovi len
so súhlasom odosielateľa.
Zmluvou o preprave veci dopravca
môže byť zaviazaný, že zásielku počas prepravy sprevádza nákladný list.
Článok 4
Práva a povinnosti odosielateľa
1. Odosielateľ zásielky nesie
voči dopravcovi dôsledky nepravdivého uvedenia popisu fyzikálnych vlastností
zásielky alebo ich neuvedenie, ktoré malo okrem iného za následok zatajenie
nebezpečného alebo nezákonného charakteru prepravovanej zásielky.
Zmluva o preprave veci obsahom a
náležitosťami vychádza z príslušných ustanovení § 765 až § 773 Občianskeho
zákonníka, § 261 a nasl. a § 610 a nasl. Obchodného zákonníka.
2. Odosielateľ zásielky je
povinný odovzdať dopravcovi zásielku v stave spôsobilom prepravy a v stave, aby
mohol byť dopravcom riadne zabezpečený proti posunu. Zásielka musí byť
uspôsobená tak, aby pri riadnom nakladaní na ostatný spolu prepravovaný náklad
nemohla spôsobiť žiadne škody.
3. Ak zásielka nezodpovedá
ustanoveniu odseku 1, môže dopravca jej prijatie odmietnuť, zbytočný príjazd a
odjazd a s tým spojenú stratu času je odosielateľ povinný uhradiť. Ak je možné
nedostatky zásielky odstrániť bez väčších výdavkov, tak je dopravca oprávnený,
ale nie je povinný tieto nedostatky na náklady odosielateľa zásielky odstrániť.
4. Odosielateľ zodpovedá
dopravcovi za škody, spôsobené osobám, na prevádzkových prostriedkoch, alebo na
iných zásielkach chybami obalu zásielky, ako aj za všetky výdavky, vzniknuté z
tohto dôvodu, iba ak by závada bola zjavná, alebo
dopravcovi známa v čase prevzatia zásielky a dopravca nemá k tomu výhrady.
5. Odosielateľ je povinný
pripojiť k nákladnému listu, alebo dať dopravcovi k dispozícii doklady a ďalšie
úradné konania, vykonávané pred vydaním zásielky a poskytnúť mu všetky
informácie, o ktoré požiada.
6. Odosielateľ je oprávnený
disponovať so zásielkou, najmä môže požadovať od dopravcu zastavenie prepravy,
zmenu miesta dodania, alebo vydania zásielky inému príjemcovi, než ktorý bol
uvedený v nákladom liste.
Článok 5
Vylúčenie z prepravy
1. Preprava sa vykonáva s
vylúčením nasledovných vecí:
a)
živých zvierat,
b) skaziteľných potravín,
c)
nebezpečných vecí,
d)
nebezpečných odpadov,
e)
tekutých materiálov.
Článok 6
Osobitné povinnosti odosielateľa a prijímateľa a dopravcu
1. Dopravca zodpovedá za konanie
a opomenutie svojich zástupcov a zamestnancov a všetkých ostatných osôb, ktoré
použije pri uskutočňovaní prepravy, ako za vlastné konanie alebo opomenutie za
predpokladu, že títo zástupcovia, zamestnanci alebo ostané osoby konajú v rámci
svojich pracovných úloh.
2. Odosielatelia zásielok a
prijímatelia zásielok pri opakujúcich sa prepravách z rovnakého miesta nakládky
alebo na rovnaké miesto vykládky zabezpečia podmienky pre bezpečnosť práce a
zdravia pri práci pri týchto úkonoch. Zabezpečia, aby sa nakladacie a
vykladacie miesta a zariadenia udržiavali v stave, ktorý umožňuje rýchlu a
bezpečnú nakládku a vykládku zásielok, zabezpečiť dostatočné spevnenie všetkých
plôch používaných na jazdu vozidiel vrátane neverejných príchodových ciest a
ich udržiavanie v bezpečne zjazdnom stave, ako aj dostatočné osvetlenie
pracovísk. Na stálych pracoviskách s veľkým rozsahom ložných operácií sa
zriadia nákladové a výkladové rampy a zabezpečí dostatok mechanizačných
zariadení ako sú pásové dopravníky, nakladače, mechanizačné lopaty,
žeriavy, sypacie zariadenie, vysokozdvižné vozíky a
pod.
Článok 7
Nakládka, vykládka, nakladacie práce na vozidle
1. Pokiaľ nebolo dohodnuté inak,
uskutočňuje nakládku a vykládku odosielateľ a prijímateľ. Pri nesprávnom
uložení alebo nesprávnej fixácii zásielky môže vodič odmietnuť zahájiť prepravu
až do odstránenia závady.
Článok 8
Hmotnosť zásielky, preťaženie
1. Dopravca je zodpovedný za to,
aby vozidlo bolo naložené len v rámci celkovej povolenej hmotnosti vozidla.
2. Pri celovozovej
preprave je za prípadné preťaženie zodpovedný odosielateľ. Ak sa zistí
preťaženie vozidla, ktoré je zavinené nesprávnymi údajmi o hmotnosti zásielky
alebo inými dôvodmi zo strany odosielateľa zásielky, tento znáša všetky škody a
náklady, ktoré dopravcovi vzniknú z dôvodu preťaženia vozidla. Ak sa zistí
preťaženie vozidla zavinené odosielateľom zásielky v mieste odoslania, tak musí
odosielateľ zásielky vykonať vyloženie nadváhy. Ak sa nevyhovie požiadavke
dopravcu na vyloženie nadváhy, alebo sa zistí preťaženie vozidla z dôvodov na
strane odosielateľa zásielky až počas prepravy, tak sa vykoná vyloženie nadváhy
na účet a nebezpečie odosielateľa zásielky, alebo všetky náklady spojené s
prepravou preťaženého vozidla znáša odosielateľ.
3. O vyložení nadváhy, ktoré
vykonal dopravca, je potrebné odosielateľa zásielky v každom prípade informovať
a zaznamenať to do prepravného listu.
4. Ak sa v prípade podľa ods. 2
vykoná vyloženie nadváhy, ďalšia preprava vyloženej nadváhy podlieha novej
prepravnej zmluve.
Článok 9
Čas čakania
1. Pre čas čakania sa počíta
dohodnutá náhrada. Za čas čakania sa považuje čas od pristavenia vozidla k
nakládke alebo vykládke až do ukončenia nakládky alebo vykládky a odovzdanie
potrebných dokumentov vodičovi odosielateľom.
2. Za každých začatých 15 min.
je dopravca oprávnený účtovať zadávateľovi prepravy cenu podľa príslušného
a platného cenníka v čase vykonávania prepravy. Ďalej zodpovedá
zadávateľ prepravy za výšku škody spôsobenú dopravcovi neskorým naložením alebo
vyložením zásielky.
Článok 10
Prekážky prepravy a dodania
1. Ak nastanú prekážky prepravy
zásielky, ktoré je možné odstrániť obchádzkou alebo náhradnou prepravou, tak sa
zásielka prepraví na základe dohody s odosielateľom prijímateľovi zásielky
obchádzkovou trasou alebo náhradnou prepravou. Zvýšené dovozné podľa skutočne
vykonanej prepravy môže byť účtované len keď sa zásielka prepravuje cez
obchádzkovú trasu a táto bola s odosielateľom zásielky dohodnutá.
2. Vo všetkých ostatných
prípadoch, v ktorých je začiatok alebo pokračovanie prepravy dočasne alebo
trvalo zamedzené, musí dopravca odosielateľa zásielky požiadať o pokyn.
Odosielateľ zásielky môže v tomto prípade od zmluvy odstúpiť. Ak na strane
dopravcu nie je zavinenie prekážky, tak má nárok na dovozné za ubehnutú trasu a
iné poplatky za vykonané vedľajšie a iné úkony.
3. Ak nedá odosielateľ zásielky
v priebehu primeraného termínu žiadny splniteľný pokyn, dopravca zásielku
uskladní. Od časového bodu odoslania odosielateľ zásielky hradí náklady za
skladné a zdržné.
4. Ak je odstránená prekážka v
preprave pred príchodom pokynu odosielateľa, tak sa zásielka dopraví na miesto
určenia bez toho, aby sa čakalo na pokyny. Odosielateľa zásielky je potrebné o
tomto upovedomiť.
5. Ak nie je po príchode
zásielky na mieste určenia prijímateľ zásielky zastihnuteľný, alebo odmietne
prijatie, tak dopravca musí neodkladne odosielateľa zásielky o príčine prekážky
upovedomiť a vyžiadať si jeho pokyn. Odosielateľ môže zápisom v prepravnom
liste požadovať, že má byť na svoje náklady, e-mailom, faxom alebo telefonicky
informovaný o prekážke dodania, alebo že zásielka má byť v takomto prípade
dodaná v mieste určenia inému prijímateľovi, ako je uvedený v prepravnom liste.
Odosielateľ zásielky môže zmocniť v prepravnom liste k udeľovaniu pokynov aj
tretiu osobu a nariadiť, že dopravca musí túto poverenú osobu bezprostredne
informovať a vyžiadať si jej pokyn.
6. Ak nie je možné odosielateľa
zásielky alebo zmocnenca uvedeného v prepravnom liste informovať, alebo ak
odosielateľ alebo zmocnenec s udelením pokynu otáľa alebo je pokyn
nevykonateľný, tak môže byť zásielka desponovaná v
sklade na nebezpečie a náklady odosielateľa zásielky.
7. Ak bola odstránená prekážka
dodania, bez toho, aby prišiel iný pokyn odosielateľa zásielky alebo jeho
zmocnenca, pokiaľ mu už bola prekážka oznámená, je potrebné o tom odosielateľa
zásielky informovať.
Článok 11
Zodpovednosť dopravcu
1. Dopravca zodpovedá za škodu
na zásielke, ktorá vznikla po jej prevzatí až do jej vydania príjemcovi, pokiaľ
ju nemohol odvrátiť pri vynaložení maximálneho úsilia a odbornej
starostlivosti.
2. Dopravca je oslobodený od
tejto zodpovednosti, ak stratu zásielky, jej poškodenie alebo prekročenie
dodacej lehoty zavinil oprávnený, príkaz oprávneného, ktorý nebol zavinený
nedbalosťou dopravcu, vlastnou chybou alebo okolnosťami, ktoré dopravca nemôže
odvrátiť a ktorých následky odstrániť nie je v jeho moci.
3. Za škodu na zásielke
nezodpovedá dopravca, ak preukáže, že bola spôsobená :
a)
odosielateľom, príjemcom alebo vlastníkom zásielky,
b)
vadou alebo prirodzenou povahou obsahu zásielky včítane obvyklého úbytku, alebo
c) vadným obalom, na ktorý dopravca upozornil odosielateľa pri
prevzatí zásielky na prepravu, a ak bol vydaný nákladný alebo náložný list,
bola v ňom vadnosť obalu poznamenaná. Ak neupozornil
dopravca na vadnosť obalu, nezodpovedá dopravca za
škodu na zásielke vzniknutú v dôsledku tejto vadnosti
len vtedy, ak vadnosť nebola pri prevzatí zásielky
poznateľná.
Na takto vzniknutých škodách je
dopravca povinný vynaložiť odbornú starostlivosť, aby škoda bola čo najmenšia.
Pokiaľ sa jedná o medzinárodnú
cestnú nákladnú dopravu pokiaľ nákladný list neobsahuje výhrady dopravcu s ich
odôvodnením, platí právna domnienka, že zásielka a jej obal boli v okamihu
prevzatia dopravcom v dobrom zjavnom stave a že počet kusov, ich značky a čísla
sa zhodovali s údajmi v nákladnom liste.
4. Dopravca je povinný urýchlene
podať správu odosielateľovi o škode na zásielke vzniknutej počas prepravy do
jej odovzdania príjemcovi. Ak však príjemca nadobudol právo na jej vydanie
dopravcovi je povinný túto správu odovzdať príjemcovi. Dopravca zodpovedá za
škodu spôsobenú odosielateľovi alebo príjemcovi porušením tejto povinnosti.
Pri strate alebo zničení
zásielky dopravca je povinný nahradiť jej cenu, ktorú mala zásielka v čase jej
odovzdania na prepravu.
5. Príjemca, ak zistí celkovú
alebo čiastočnú stratu alebo poškodenie zásielky alebo to tvrdí ten, kto má
dispozičné právo je potrebné o tom bezodkladne vyhotoviť zápis.
Pri nárokoch na náhradu škodu je
potrebné podať z miesta nároku potrebné doklady o príčine a výške škody - najmä
nákladný list. Pre stanovenie výšky škody je potrebné, aby poškodený predložil
faktúry, ak sú k dispozícii, ako aj výpočet výšky škody a iné doklady
dokazujúce nárok na náhradu.
Zásielka sa považuje bez ďalších
dôkazov za stratenú, keď v priebehu 30 dní od prevzatia na prepravu nebola
dodaná alebo pripravená na prevzatie prijímateľom. V medzinárodnej cestnej
nákladnej doprave možno zásielku bez ďalších dôkazov považovať za stratenú, ak
nebola vydaná do 30 dní po uplynutí dojednanej lehoty, a pokiaľ nebola lehota
dojednaná, do 60 dní po prevzatí zásielky dopravcom na prepravu. Ostatné rieši Reklamačný
poriadok dopravcu.
6. Pokiaľ nie je možné zásielku
dodať prijímateľovi ani vrátiť odosielateľovi dopravca je oprávnený zásielku
zlikvidovať.
O zamýšľanej likvidácii musí
dopravca neodkladne a písomne upovedomiť vlastníka zásielky. Dopravca k likvidácii
prikročí po uplynutí 5-ich dní odo dňa doručenia písomného upovedomenia.
Zásielku, ktorú vzhľadom na jej povahu a stav nemožno uskladniť (rýchlo sa
kaziacu, a pod.) dopravca môže podľa jej stavu likvidovať i v kratšej dobe.
O likvidácii zásielky dopravca
spíše zápisnicu a upovedomí o tom odosielateľa aj prijímateľa zásielky. Z
výťažku likvidácie sa prednostne uhradia náklady dopravcovi plynúce zo zmluvy o
preprave veci, prípadný zvyšok výťažku vydá oprávnenému. Pre premlčanie nárokov
z likvidácie sa použijú príslušné ustanovenia Občianskeho a Obchodného
zákonníka.
Článok 12
Nákladný list
1. Nákladný /dodací / list ako
prepravný doklad o zásielke sprevádza zásielku až do jej vydania, prípadne
likvidácie. Nákladný list sa vyhotovuje najmenej v troch rovnopisoch, z ktorých
dva sú určené pre dopravcu, prvé vyhotovenie nákladného listu dostane
odosielateľ, druhé sprevádza zásielku a tretie si ponechá dopravca.
2. Ak sa zásielka nakladá alebo
vykladá na viacerých miestach, je potrebné vyhotoviť pre každú časť zásielky
samostatný nákladný list. Pre opakované prepravy z toho istého miesta nakládky
na rovnaké miesto vykládky a pre iné prepravy pre toho istého odosielateľa
opakujúce sa zásadne za rovnakých podmienok, ako aj pre prepravy vnútri
objektov a obvodov stavenísk odosielateľ môže s dopravcom dohodnúť použitie
jedného nákladného listu pre celú pracovnú zmenu vozidla. Ak je potrebné
naložiť na niekoľko vozidiel, má odosielateľ alebo dopravca právo žiadať o
vystavenie toľkých nákladných listov, koľko vozidiel sa má na dopravu použiť.
3. Všetky zmeny zmluvy o
preprave veci je potrebné zaznamenať a v prípadoch, kde je to možné, nechať ich
aj potvrdiť oprávnenej osobe vo všetkých rovnopisoch, ktoré sú v dobe zápisu k
dispozícii.
Do nákladného listu je potrebné zaznamenať
i ďalšie skutočnosti dôležité z hľadiska prípadných nárokov odosielateľa
zásielky, dopravcu alebo prijímateľa zásielky v zmysle prepravného poriadku.
V prípade, že formulár
nákladného listu nepostačuje na zápisy oprávnených osôb s dispozičným právom,
je potrebné vyhotoviť zápisnicu a to v toľkých rovnopisoch, koľko rovnopisov
nákladného listu je v dobe zápisu k dispozícii a prikladá sa ku každému z nich.
4. Nákladný list obsahuje najmä
tieto údaje
a)
miesto a dátum vystavenia
b)
meno a adresa odosielateľa
c)
meno a adresa dopravcu
d)
miesto a dátum prevzatia zásielky a miesto jej určenia
e)
meno a adresa príjemcu
f)
obvyklé pomenovanie povahy prepravovanej veci a druh obalu, pri veciach
nebezpečnej povahy ich všeobecne uznávané označenie
g)
počet kusov, ich zvláštne značky a čísla
h)
hrubá váha zásielky, alebo iným spôsobom vyjadrené množstvo tovaru
i)
náklady spojené s prepravou (dovozné, vedľajšie poplatky a ostatné výdavky
vznikajúce od okamihu uzavretia zmluvy až do vydania zásielky),
j)
pokyny potrebné pre colné a iné úradné konania,
k)
údaj o tom, že preprava aj napriek akejkoľvek opačnej doložke podlieha
ustanoveniam Dohovoru CMR.
5. Nákladný list môže obsahovať
tieto ďalšie údaje:
a)
zákaz prekládky,
b)
výdavky, ktoré preberá na seba odosielateľ,
c)
výšku dobierky, ktorá sa má vyberať pri dodaní zásielky
d)
cenu zásielky a sumu vyjadrujúcu osobitný záujem na dodaní,
e)
pokyny odosielateľa dopravcovi týkajúce sa poistenia zásielky,
f)
dohodnutú lehotu, v ktorej sa má preprava uskutočniť,
g)
zoznam dokladov odovzdaných dopravcovi.
6. Zmluvné strany môžu zapísať
do nákladného listu ešte aj iné údaje, ktoré pokladajú za potrebné. Zápisy sa
musia urobiť priepisom na všetky rovnopisy, ktoré sú k dispozícii v čase
zápisu. Zápisy sa nesmú odstraňovať a pozmeňovať. Opravy možno vykonať
preškrtnutím, ak ich oprávnená osoba potvrdí. Ak ide o číselný údaj, potrebné
je opakovať ho slovom.
Zápisnica sa vyhotovuje, ak
formulár nákladného listu nepostačuje na zápisy oprávnených osôb a to v toľkých
rovnopisoch, koľko rovnopisov prepravného listu je v dobe zápisu k dispozícii a
prikladá sa ku každému z nich.
7. Odosielateľ zásielky,
dopravca a prijímateľ zásielky zodpovedajú za správnosť a úplnosť zápisov,
ktoré sa uviedli do nákladného listu.
Odosielateľ zodpovedá za všetky
škody a výdavky, ktoré dopravcovi vzniknú v dôsledku nepresností alebo
neúplnosti údajov uvedených v tomto liste.
Ak dopravca zapíše na žiadosť
odosielateľa do nákladného listu údaje, predpokladá sa, že konal v mene
odosielateľa, ak sa nedokáže opak. Zároveň ručí za škody, ktoré vzniknú tým, že
nemá pri sebe prepravné a sprievodné doklady, ktoré mu odovzdal odosielateľ pri
prevzatí zásielky na prepravu.
8. Pri prevzatí zásielky na
prepravu dopravca preskúma:
a)
správnosť údajov v nákladnom liste o počte kusov a o ich značkách a číslach,
b)
zjavný stav zásielky a jej obalu.
Ak dopravca nemá vhodné
prostriedky, aby mohol preskúmať správnosť údajov, uvedie do nákladného listu
výhrady aj s odôvodnením. Dopravca musí odôvodniť taktiež všetky výhrady, ktoré
urobil proti zjavnému stavu zásielky a jej obalu. Tieto výhrady zaväzujú
odosielateľa, iba ak ich v prepravnom liste výslovne uznal.
9. Ak nákladný list neobsahuje
výhrady dopravcu s odôvodnením, platí právna domnienka, že zásielka a jej obal
boli v okamihu prevzatia zjavne v dobrom stave a že počet kusov, ich značky a
čísla sa zhodovali s údajmi v nákladnom liste.
Nákladný list je, pokiaľ sa
nedokáže opak, vierohodným dokladom o uzavretí zmluvy o preprave veci a jej
obsahu ako aj o prevzatí zásielky na prepravu.
Odosielateľ má právo od dopravcu
žiadať preverenie celkovej hmotnosti zásielky, alebo jej množstva vyjadreného
iným spôsobom. Môže tiež žiadať preskúšanie obsahu jednotlivých kusov zásielky,
pričom dopravca má nárok na náhradu výdavkov spojených s týmto preskúšaním.
Výsledok tohto úkonu sa zaznačí do nákladného listu.
10. Odosielateľ zodpovedá za
škody spôsobené osobám na prevádzkových prostriedkoch alebo na iných zásielkach
chybami obalu zásielky, ako aj za všetky výdavky, ktoré vznikli z tohto dôvodu,
iba ak by chyba bola zjavná alebo dopravcovi známa v čase prevzatia zásielky a
k tomu nemal výhrady.
Odosielateľ je povinný pripojiť
k nákladnému listu alebo dať dopravcovi k dispozícii doklady potrebné na colné
a na ďalšie úradné konanie vykonávané pred vydaním zásielky, ak je prepravovaná
zásielka pod colným dohľadom. Zároveň dopravca zodpovedá za následky straty
alebo nesprávne použitie dokladov v nákladnom liste uvedených a k nemu
pripojených alebo mu odovzdaných.
Pri preprave dopravca nie je
povinný skúmať, či sú doklady a informácie správne a dostačujúce. Odosielateľ
mu zodpovedá za všetky škody vzniknuté preto, že niet dokladov, alebo že neboli
dané potrebné informácie, alebo doklady a informácie sú neúplné alebo
nesprávne, pokiaľ nejde o nedostatok zavinený osobou dopravcu.
Článok 13
Platnosť prepravného poriadku
Tento prepravný poriadok je
platný od 01.7.2022. Každý prepravca - objednávateľ prepravy je povinný pred
podpisom Zmluvy o preprave vecí sa s týmto poriadkom oboznámiť.
V Stupnom 01.7.2022
Majitel Peter
Belej